יום רביעי, 7 בדצמבר 2016

עבודה לחבות התקשורת

עבודה לחבות התקשורת :

שי ניצן VS תחקיר "יומן"

בשבוע שעבר הודיע פרקליט המדינה על סגירת תיק החקירה בפרשת גל בק ועל החלטתו לפיה הנהגת הפוגעת לא תועמד לדין. בכך בא הקץ לסיפור כואב, שהתפוצץ ברעש גדול בתחקיר של איילה חסון ושל יפעת גליק אשר שודר לפני כחצי שנה ב"יומן" של ערוץ 1. גל בק נדרס למוות ביולי 2005, בהיותו בן 16, בעת שפנה עם הקטנוע שלו שמאלה משדרות קק"ל לכיוון רחוב חיים לבנון בתל אביב. הוא נפגע ממכונית שחצתה את הצומת והתנגשה בו בעוצמה.
כעבור שלושה ימים הגישה חסון, ובצדק, תלונה נגד שי ניצן לנציבות הביקורת בפרקליטות. הסיבה: פרקליט המדינה הכליל בדו"ח פיסקה שהיא בגדר תיאוריית קונספירציה רכילותית, וזאת מבלי לבקש קודם את התייחסותה. ואף על פי כן, ממצאי הדו"ח של ניצן מעלים סימני שאלה בנוגע לטיבו של חומר חשוב שהיה עוגן מרכזי אשר עליו התבסס תחקיר "יומן". רק לפני ארבעה חודשים, בתכנית "אנשים" לסיכום שנת תשע"ה שערכתי, הוזכרה הכתבה על פרשת גל בק כתחקיר הבולט של ערוץ 1 בשנה החולפת. האם זו הייתה אמת לשעתה?
גולת הכותרת של התחקיר על פרשת גל בק הייתה הקלטת וידאו שנעשתה במצלמה נסתרת. רוני ביקובסקי, חבר של בני משפחת בק, הגיע לפיצוצייה של אושרת אלקובי, שהייתה עדה לתאונה, שוחח איתה ממושכות וצילם אותה ללא ידיעתה. בעת חקירתה במשטרה, מיד לאחר התאונה, הייתה אלקובי העדה היחידה שאמרה כי הנהגת שפגעה בגל בק חצתה את הצומת באור ירוק. אלא שבצילומים של ביקובסקי, כפי ששודרו ב"יומן", נראתה אלקובי אומרת דברים הפוכים לעדותה במשטרה. הנה קטע מההקלטה ששודרה בתחקיר:
אלקובי: "ראיתי את המכה, בטח שראיתי... היא דפקה מהירות מלמטה והעיפה אותו ברמה... נו הנה, נהיו לי צמרמורות... היא עברה באדום, ראו שהיא נסעה באדום... אור מלא, היה ירוק מלא".
ביקובסקי: "לילד?".
אלקובי: "לילד".
ביקובסקי: "והיא באדום גם?".
אלקובי: "והיא הייתה באדום מלא... כן, אדום מלא".
ביקובסקי: "את זוכרת שאמרת במשטרה בעדות שהיא עברה באדום?".
אלקובי: "כן".
ביקובסקי: "כן".
אלקובי: "במאה אחוז".
ביקובסקי: "במאה אחוז".
בהמשך הדגישה הכתבת, יפעת גליק, כי "במשך שעה וחצי חוזרת אושרת על הגרסה האמיתית של נסיבות התאונה לפני עשר שנים". אלא שאותה הקלטה ממש נמסרה גם לפרקליט המדינה. בדו"ח שפרסם שי ניצן נאמר כי השיחה בין השניים ארכה 38 דקות (ולא שעה וחצי כפי שצוין ב"יומן"), אבל לא זה העניין המהותי. חשובה יותר העובדה שבשיחה המוקלטת אמרה אלקובי משפטים נוספים, שלא שודרו ב"יומן", ושמעלים ספק בנוגע לקביעה הנחרצת של גליק כי הדברים שאמרה אלקובי מול המצלמה הנסתרת הם אכן "הגרסה האמיתית של נסיבות התאונה". הנה, למשל, חילופי הדברים הבאים מתוך אותה הקלטה במצלמה נסתרת, שלא הוכנסו לכתבה:
אלקובי: "באתי מכיוון… עמדתי שם ב… לא זוכרת אם היא באה מלמטה או מלמעלה".
ביקובסקי: "הוא מאיפה בא? מה זה למעלה למטה?".
אלקובי: "היא באה מלמטה למעלה… לא זוכרת אם הייתי לידה או שבאתי מלמעלה".
ביקובסקי: "תנסי. היא באה מקק"ל לאיזה כיוון?".
אלקובי: "ממערב למזרח אם אני לא טועה… או שזה היה הפוך…".
"ניכר מהתמליל כי לאורך כל שיחתם דובב רוני את אלקובי ולא אחת אף הכניס מילים לפיה, הגם שכבר בראשית שיחתם שבה אלקובי וציינה בפניו כי אינה זוכרת את פרטי התאונה", קבע פרקליט המדינה בהתייחסו להקלטה במצלמה הנסתרת. "בהמשך, חזרה אמנם אלקובי מספר פעמים על כך שהחשודה היא שעברה באדום, אך בד בבד ציינה בלי משים גם עובדות שלא מתיישבות עם טענה זו". כדוגמה לטענתו, הביא ניצן מאותה הקלטה גם את חילופי הדברים הבאים:
אלקובי: "היא עברה באדום, אם אני לא טועה. אם אני זוכרת טוב... לא זוכרת בדיוק מה היה".
ביקובסקי: "אבל את זוכרת שהיא עברה באדום זה הקטע".
אלקובי: "זה היה לפני הרבה זמן… היא עברה באדום ואני בדיוק עמדתי ברמזור".
גם החלק הזה, שבו אלקובי מסייגת את קביעתה שלה עצמה כי הנהגת עברה באור אדום, לא הוכנס לכתבה. "אין מחלוקת כיום כי לאלקובי ולמנוח היה רמזור משותף", כתב פרקליט המדינה. "לכן המשפט 'היא עברה באדום' והמשכו 'אני בדיוק עמדתי ברמזור', אינם מתיישבים זה עם זה, שכן אם אלקובי עמדה ברמזור, הרי שהאור בו היה אדום, ומכאן שהחשודה (הנהגת הפוגעת – א.ה.) חצתה את הצומת באור ירוק או צהוב, ולא באדום".


1. הערכים המקצועיים של כל עיתונאי : 
* אובייקטיביות- נטרליות ללא השפעה או דעה אישית. הסתמכות על עובדות הבחנה בין עובדות לדעות, מאמנות והעברת מידע . 
* איזון - מתן אפשרות שווה לצדדים השונים להביע את דעתם ללא הפרעה ובצורה שווה וללא יתרון של אחד הצדדים על משניהו .
*דיוק - יש לאמת בכל דרך כל דבר העולה לשידור אין לסלף או לעלות שלא נבדק , לערוך מידע שיוביל להטעיית הציבור.
חבות התקשורת: משמעותה מסירת דין וחשבון על פעולותיהם של עיתונאים ומימוש פעולה מתקנת מילולית (דוגמת התנצלות, הבהרות ותיקונים).
אוביקטביות הבאה לידי ביטוי בכתבה : ניתן לראות שבכתבה אין שום השפעה או דעה אישית של העיתונאי כלפי הכתבה המוצגת בקטע. 
איזון הבא לידי ביטוי בכתבה : ניתן לראות שיש בכתבה מתן אפשרות לצדדים השונים להביע את דעתם ללא הפרעה ובצורה שווה אחד כלפי השני.
דיוק הבא לידי ביטוי בכתבה : ניתן לראות שהמראיין אימת בכל דרך כל דבר העולה לשידור , ניתן לראות שהכותב דייק במידע שהציג בקטע על ידי גילאים ,תאריכים, מקומות, זמנים וכו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה